چگونه گلها را خشک کنیم؟بهترین روش خشک کردن گل‌ ها

چگونه گلها را خشک کنیم؟بهترین روش های خشک کردن گل‌ها

  1. خانه
  2. اخبار و دانستنی ها
  3. چگونه گلها را خشک کنیم؟بهترین روش های خشک کردن گل‌ها
بدون دیدگاه

بهترین روش خشک کردن گل‌ها

گل یک انتخاب مناسب به عنوان هدیه است. اگرچه کاربردهای بیشتری چون استفاده در مراسم خواستگاری، بله برون، دسته گل عروس و … نیز دارد. و صرفا آیتمی برای هدیه دادن  محسوب نمی‌شود. همین مسئله است که اهمیت بیشتری برای گل به عنوان یک یادگاری مهم و دوستداشتنی به همراه دارد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که گل‌های هدیه گرفته شده یا استفاده شده در مراسم مهمی چون ازدواج، تولد، ولنتاین، خواستگاری و … را خشک کرده و برای همیشه به یادگار نگه دارند. در این مقاله قصد داریم به بهترین راه های خشک کردن گل‌ها اشاره کنیم.

روش خشک کردن گل‌های مختلف چیست؟

مطمئنا شما هم تا کنون سعی کرده‌اید که شاخه گل، یا باکس و دسته گلی که هدیه گرفته‌اید را خشک کرده و برای همیشه یادگاری نگه دارید. اما در این پروژه شکست خورده‌اید. معمولا در زمان خشک کردن، گل‌ها یا دچار تغییر رنگ می‌شوند، یا کپک می‌زنند. یا تغییر شکل داده و یا نهایتا به قدری شکننده می‌شوند که با کوچکترین ضربه‌ای خرد شده و می‌ریزند. راه‌های متنوعی برای خشک کردن باکس گل، یا خشک کردن دسته گل وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

روش خشک کردن دسته گل طبیعی رز

خشک کردن گل‌ها با تافت و اسپری مو

استفاده از اسپری حالت دهنده مو یکی از بهترین روش‌ها برای خشک کردن گل‌ها با همان حالت طبیعی و بدون تغییر در رنگ، شکل و  حالت گل‌ها است. از این روش می‌توانید برای خشک کردن  گل چه به صورت دسته ای و  چه به صورت تک شاخه استفاده کنید. فقط کافی است که مقدار مناسبی اسپری حالت دهنده مو را روی تک تک شاخه‌های گل اسپری کرده و اجازه دهید تا خشک شود.

خشک کردن گل طبیعی با روش شیمیایی

برای استفاده از این روش باید گل‌ها را با خشک کننده های شیمیایی مثل جوش شیرین، نمک، خاک رس یا مواد خشک کننده حرفه ای پوشانده، و اجازه دهید در یک مدت زمان بین ۴ تا ۶ هفته ای رطوبت گل‌ها توسط این مواد گرفته شده و گل‌ها خشک شوند. البته این روش خشک کردن گل‌ها بیشتر مناسب خشک کردن گل‌ها به صورت تک شاخه است. و برای خشک کردن گل در جعبه مناسب نیست.

خشک کردن دسته گل طبیعی با آویزان کردن

خشک کردن دسته گل با آویزان کردن

اگر قصد دارید دسته گل را به صورت یکجا خشک کنید، بهتر است آن را به صورت سروته از یک مکان مناسب آویزنان کنید. برای این که گل‌ها از دسته گل خارج نشوند، بهتر است ابتدا انتهای دسته گل را با طناب یا یک نخ ضخیم محکم ببندید و سپس آن را سروته آویزان کنید. برای این گل‌ها آسیب نبینند می توانید آنها را با روزنامه بپوشانید. در این روش خشک کردن دسته گل، گل‌ها پس از خشک شدن بسیار شکننده بوده و نیاز به مراقبت دارند.

خشک کردن دسته گل عروس با شن

یکی از بهترین روش‌ها برای خشک کردن دسته گل عروسی این است که دسته گل را در میان شن های نرم قرار دهیم، این کار باید با ظرافت انجام شود تا به گلبرگ‌ها آسیبی وارد نشود. با گذر زمان گل‌ها به خوبی با حفظ شکل ظاهری خشک شده و می توانید برای محافظت بهتر از گل‌های خشک آنها را قاب کنید یا در مکان مناسبی نگهداری کنید.

روش خشک کردن باکس گل طبیعی

خشک کردن باکس گل

یکی از بهترین روش‌ها برای خشک کردن باکس گل و یا خشک کردن سبد گل ها استفاده از مایکرویو است. به این ترتیب با یک آب زدایی سریع حرارتی می توانید گلها را در یک مدت زمان کوتاه با همان شکل و ظاهر خشک کرده و در جای مناسبی نگهداری کنید، برای این کار توجه داشته باشید که جعبه یا باکس گل از موادی ساخته نشده باشد که در اثر حرارت آسیب ببیند.

خشک کردن گل رز به وسیله پرس کردن

یکی از روش های سنتی خشک کردن گل رز پرس کردن گل است، برای این کار هم می توانید گل را لای کتاب قرار داده و یک شی سنگین را روی آن قرار دهید و هم می توانید با کمک یک اتو بدون بخار، این کار را انجام داده و گل را خشک کنید، اما باید توجه کنید که در این روش خشک کردن گل کاملا تخت و صاف می شود. پس برای خشک کردن تک شاخه‌هایی که قصد دارید آنها را به شکل صاف و تخت شده نگه داری کنید مناسب است.

روش خشک کردن سبد گل با مواد شیمیایی

خشک کردن گل طبیعی با سیلیکا ژل

سیلیکا ژل یک محصول شیمیایی است که برای جلوگیری از جذب رطوبت در وسایل الکترونیکی از آن استفاده می شود. این ماده کمک می کند تا بتوانید گل‌های خود را به صورت دسته ای، شاخه ای و یا حتی درون باکس به راحتی خشک کنید. برای این کار کافی است که ظرف گل را پر از سیلیکا ژل کنید، طوری که روی گلها کامل پوشانده شود. به این ترتیب گل‌ها با حفظ ظاهر و شکل اولیه خود خشک می شوند.

روش خشک کردن گل رز طبیعی

خشک کردن گل با محلول گلیسیرین و آب داغ

برای خشک کردن گلها در این روش باید ابتدا گلیسیرین را با دو قسمت آب  داغ  و نمک مخلوط کرده و شاخه های گل را درون آن فرو می کنیم. رای دانستن اینکه مقدار کافی گلیسرین به گل‌ها رسیده است باید برگ ها مقداری رطوبت داشته باشند. با استفاده از این روش برگ ها نرمی و لطافت خود را حفظ می کنند

مومیایی کردن گل

این روش اگرچه روش خشک کردن گل نیست، اما می توان با استفاده از آن گل‌ها را برای مدت زمان بسیار طولانی به شکل تر و تازه نگهداری کرد. در این روش از پارافین مایع برای مومیایی گل استفاده می شود که یک روش کاملا علمی و البته تخصصی است.

جمع بندی نهایی

روش‌هایی که معرفی کردیم همگی برای خشک کردن گل طبیعی مناسب هستند، البته برخی از آنها برای خشک کردن گل‌های تک شاخه، برخی برای دسته های گل و برخی دیگر نیز برای خشک کردن باکس گل مناسب هستند. پس بهتر است که با انتخاب یک روش مناسب برای خشک کردن گل‌ها علاوه بر خشک کردن گل‌ها با حفظ حالت اولیه، رنگ و زیبایی آنها، یک خاطره جذاب را برای همیشه در خانه خود ثبت و نگهداری کنید، این کار برای خشک کردن دسته گل خواستگاری، دسته گل عروسی یا اولین دسته گلی که از معشوق خود هدیه می گیرد بسیار مناسب است.

برای خرید گل هایی تازه و باکیفیت که مدت زمانی برایتان ماندگاری داشته باشد. وبتوانید قبل از خراب شدن آن ها را خشک نمایید. سایت گل فروشی آنلاین فلوریا را ببیند.
و همینطورر اینستاگرام فلوریا برای مشاهده ویدئو و تصاویر بیشتری از محصولات

دیدگاه کاربران:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

محصولاتی که ممکن است دوست داشته باشید:

فهرست