گیاه پتوس

همه چیز درباره گیاه پتوس

  1. خانه
  2. نگهداری و پرورش گل ها و گیاهان
  3. همه چیز درباره گیاه پتوس
1 دیدگاه

وقتی صحبت از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی می‌شود، تعجبی ندارد که نام گیاه پتوس یا پوتوس بدون شک جزو چند مورد اول است. گیاهی بسیار زیبا با برگ‌هایی قلبی شکل که رشد می‌کند و از نوع گیاهان آپارتمانی بالارونده است. این نوع گیاهان می‌توانند قسمتی از فضای داخلی خانه شما را به یک جنگل کوچک تبدیل کنند. پتوس عضوی از خانواده‌ی شیپوریان است و به دو نوع تقسیم می‌شود:‌ پتوس معمولی و پتوس ابلق.

این گیاه آپارتمانی در هر مکانی رشد می‌کند اما نباید نور مستقیم خورشید به آن برسد. در آن صورت روی برگ‌ها اثراتی از آفتاب سوختگی یا تاول نمایان می‌شود. بنابراین نور غیرمستقیم بهترین گزینه برای گیاه پتوس است. هر چند گفته می‌شود که هر دو نوع این گیاه در سایه مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند، اما پتوس ابلق به کمی نور بیشتر نیاز دارد.

نگهداری گیاه پتوس

شرایط عمومی نگهداری

نور: نیاز به نور کم و اغلب در سایه، نور غیر مستقیم آفتاب.

آبیاری: در تابستان‌ها هفته ای دوبار، در زمستان هفته‌ای یکبار. اجازه بدهید تا سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود. در صورت آبیاری بیش از حد، برگ‌های این گیاه رو به زردی خواهند رفت.

دما: در بازه دمایی ۱۶ الی ۲۴ درجه سانتیگراد نگهداری شود. دمای ۲۲ درجه، مناسب‌ترین دما برای این گیاه است.

خاک مناسب: خاک سبک که شامل مقادیر مساوی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه است.

کود دهی: ماهی یکبار در تابستان و ماهی دو بار از آبان تا فروردین به کود مایع نیاز دارد.

مراقب باشید!

با اینکه پتوس یک گیاه آپارتمانی رایج است، اما اگر در خانه فرزند کوچکی دارید باید مراقب باشید! چرا که این گیاه از نوع گیاهان آپارتمانی سمی است. البته کشنده نیست اما اگر توسط فردی خورده شود، او را مریض و بدحال کرده و ممکن است منجر به حالت تهوع و استفراغ شود. بنابراین سعی کنید آن را در نقاط بالاتر خانه قرار دهید تا اشتباها توسط کودکان یا حیوان خانگی شما خورده نشود.

تکثیر گیاه پتوس

روش‌های تکثیر پتوس

برای تکثیر این گیاه آپارتمانی می‌توانید از سه روش زیر استفاده کنید.

  1. روش قلمه زدن: زمان مناسب برای انجام این کار از اواخر بهار تا اواسط تابستان است. قطعاتی ۱۰ سانتیمتری از قسمت ضخیم ساقه را جدا کنید و آن‌ها را درون آب بگذارید. پس از اینکه ریشه زدند، قلمه‌ها را به گلدان منتقل کنید. اگر مایلید تا آن‌ها را از ابتدا در گلدان قرار دهید، باید توجه داشته باشید که خاک گلدان دارای مقدار مشخصی هورمون ریشه زایی باشد. همچنین خاک را مرطوب نگه دارید و روی قلمه‌ها را با کیسه‌های پلاستیکی بپوشانید. برای انجام عمل تهویه می‌توانید چند سوراخ در بالای کیسه‌ها ایجاد کنید. عمل ریشه دهی به این روش حدودا یک ماه یا بیشتر به طول می‌انجامد.
  2. روش تقسیم بوته: در این روش باید ابتدا گیاه پتوس را از گلدان خارج کنید. خاک اطراف ریشه را بتکانید سپس با استفاده از یک چاقوی تیز، گیاه را تقسیم کنید. قسمت جدید را در گلدان دیگری قرار دهید و خاک مناسب در آن بریزید. سپس آبیاری کرده و صبر کنید تا با مکان جدید خودش را وفق دهد.
  3. روش تکثیر در آب: این روش، ساده‌ترین و راحت ترین راه برای تکثیر پتوس است. برای تکثیر پتوس در این روش، قسمتی از گیاه را جدا کنید و درون لیوانی پر از آب پاک و تمیز قرار دهید. گیاه را به محلی پر از نور و تقریبا خنک منتقل کنید. برای ریشه دهی باید هر روز آب درون لیوان را تعویض کنید. پس از یک هفته شاهد ریشه‌های گیاه خواهید بود.

تعویض گلدان

طبیعتا گیاهان آپارتمانی هم همانند هر نوع گیاه دیگری رشد می‌کنند و پس از مدتی نیاز به فضای بیشتری خواهند داشت. برای اینکه متوجه بشوید چه زمان باید گیاه پتوس را به گلدان بزرگتری منتقل کنید، به سطح خاک و منافذ زیر گلدان توجه کنید. اگر ریشه‌های اضافی و طویل از لبه‌های خاک و یا منافذ زیر گلدان بیرون زده‌اند، نشانه‌ی آن است که زمان تعویض گلدان فرا رسیده است.

در زمان تعویض گلدان سعی کنید ریشه‌های ضعیف گیاه یا خاک نامرغوب اطراف ریشه را جدا کنید. پس از انتقال گیاه به درون گلدان جدید، مقداری خاک تازه و مرغوب هم به آن اضافه کنید و بعد آن را آبیاری کنید.

مشکلات پیش رو

ممکن است در نگهدای گیاه پتوس با مشکلاتی مواجه شوید و ندانید که باید چطور آن را حل کنید. ما چند مشکل متداول به همراه راه حل آن را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

  1. برگ‌های گیاه می‌ریزند و ساقه‌های آن خم می‌شوند: احتمالا به دلیل کم آبی گیاه است. برای حل این مشکل، گیاه را آبیاری کنید و آن را در محلی با دمای پایین‌تر قرار دهید.
  2. ساقه‌ها دراز شده و بین برگ‌ها فاصله زیادی وجود دارد: این مشکل به دلیل دریافت نور کم و کمبود تغذیه گیاه است. گلدان حاوی پتوس را به محلی با نور بیشتر منتقل کنید اما حواستان باشد که نور مستقیم آفتاب به آن اصابت نکند.
  3. در مرکز یا نوک برگ‌های گیاه، نقاط قهوه ای و سیاه دیده می‌شود: این مشکل در اثر برخورد نور مستقیم آفتاب به گیاه به وجود آمده است. گیاه را کمی جا به جا کنید تا از اشعه‌های مستقیم در امان باشد.
  4. گیاه دیگر رشد نمی‌کند و برگ جدیدی نمی‌دهد: این مشکل احتمالا به دلیل دمای بسیار پایین در محیط است. ممکن است برگ‌های گیاه هم در اثر سردی هوا، چروک شوند. گیاه را به محیطی با دمای بالاتر (دمای توصیه شده ۲۲ درجه سانتیگراد است) منتقل کنید و حواستان باشد که با آب بسیار سرد آن را آبیاری نکنید.

خرید گل و گیاه از گلفروشی آنلاین فلوریا

شما میتوانید با خرید گل و گباه از گل فروشی آنلاین فلوریا، گلهایی تازه و با کیفیت را با قیمتهایی تا ۳۰ درصد ارزانتر از گلفروشی های سنتی را تجربه کنید.

چرا که سیستم خرید و توزیع فلوریا به صورت مستقیم از گلخانه به گونه ای تنظیم شده است که واسطه ها را حذف و هزینه هنایی گلها را کاهش میدهد. برای خرید سبد گل ، خرید باکس گل و تاج گل به دسته بندی مورد نظر مراجعه نمایید.

برای مشاهده تصاویر بیشتر از محصولات، اینستاگرام فلوریا را مشاهده نمایید.

دیدگاه کاربران:

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

محصولاتی که ممکن است دوست داشته باشید:

فهرست